1. AKTYWNIE SŁUCHAJ
- Słuchaj z uwagą wszystkiego, o czym mówi rozmówca/klient
- Jeśli to możliwe, podtrzymuj kontakt wzrokowy
- Pozwól rozmówcy na swobodną wypowiedź, nie przerywaj mu
- Spróbuj zrozumieć, o czym on mówi oraz zrozumieć jego punkt widzenia
- Parafrazuj słowa rozmówcy, żeby upewnić się czy dobrze zrozumiałeś to, co powiedział
- Opisuj sytuację, klaryfikuj to, co opisuje rozmówca
- Dowiedź się jak najwięcej o myślach i uczuciach rozmówcy
- Wysłuchaj się zarówno w treść wypowiedzi jak i wczuj w emocje jakie przeżywa
- Nie pozwalaj jednak, aby Twoje uczucia/emocje przeszkadzały Ci w zrozumieniu tego, co rozmówca chce Ci przekazać, zachowaj “zdrowy” dystans
2. ZORIENTUJ SIĘ W POTRZEBACH
- Bierz pod uwagę potrzeby jakie ujawnia osoba
- Zajmij się tym, co na dany moment jest najważniejsze dla osoby i co w największym stopniu ją absorbuje
- Nie osądzaj, nie krytykuj, nie wygłaszaj kazań
- Zadbaj o odpowiednie warunki rozmowy
- Omawiaj kwestie emocjonalne w atmosferze prywatności
- Pamiętaj, że uczucia są istotne w komunikacji, że zawsze są w niej obecne i one również wyrażają potrzeby osoby
- Pomagaj osobie w nazwaniu emocji jakie przeżywa
- Ćwicz wyrażanie empatii i mówienie o swoich odczuciach
3. ADEKWATNIE REAGUJ
- Udzielaj odpowiedzi w najodpowiedniejszym momencie
- Udzielaj odpowiedzi możliwie po danej wypowiedzi, która wymaga komentarza — nie odkładaj reakcji na później
- Oceń, czy Twój rozmówca jest w stanie przyjąć Twoją reakcję w danym momencie
- Oceń, czy nie należy poczekać z odpowiedzą, aż znajdziecie się w bardziej sprzyjających warunkach
- Unikaj pytania“dlaczego”, pytanie tego typu może wywołać potrzebę obrony i tłumaczenia się
- Bądź konkretny, zadawaj pojedyncze pytania, konstruuj proste i krótkie zdania
- Mów o sobie; wyrażaj komunikaty typu “Ja” a nie “Ty”, łagodzisz w ten sposób poczucie zagrożenia u rozmówcy
- Odpowiadaj za swoje emocje i reakcje — bądź ich świadomy
Ela Kluska